Reiseåret 2014

2014 har vært et utrolig innholdsrikt og spennende år for meg. I april kvalifiserte jeg meg for det nyopprettede Eurobonus Diamond-nivået hos SAS, og i mai dro jeg til Asia for første gang. Jeg kan også i år konstantere at et medlemsskap hos Miljøpartiet de Grønne er ganske så usannsynlig i uoverskuelig fremtid.

Jeg fører opp alle flyturer jeg er med på i Flight Diary (alle småflyturer jeg selv flyr utelukker jeg, og fører dem kun opp i min loggbok) og det er fra Flight Diary jeg har hentet disse tallene:

2014 – generell statistikk

Screen Shot 2014-12-15 at 17.01.23

Totalt antall flyturer: 73 (39 domestic / 34 international)
Total flytid: 227 timer og 6 minutter (9,5 dager eller 1,4 uker)
Total distanse: 151 563 km / 94 177 miles (eller 3,8 ganger rundt jorden)

Co2-utslipp: 19,2 tonn

Screen Shot 2014-12-15 at 16.44.16

Topp 5 flyplasser

1. Oslo OSL (37 ganger)
2. København CPH (22 ganger)
3. Kristiansand KRS (19 ganger)
4. Bodø BOO (12 ganger)
5. Newark EWR (6 ganger)

Topp 3 flyselskaper

1. SAS (41 flyturer)
2. Widerøe (10)
3. United Airlines (5)

Topp 7 flytyper

1. B737 (16 turer)
2. B738 (13)
3. Dash 8-Q400 (9)
4. A320 (6)
5. B736 (5)
6. A321 (4)
7. A343 (4)

Topp 3 flyruter

1. KRS-OSL (6 flights)
1. OSL-BOO (6)
3. CPH-KRS (5)

Topp 7 lengste flyruter

1. København CPH – Singapore SIN (6 200 mi)
1. Singapore SIN – København CPH (6 200 mi)
3. Newark EWR – Honolulu HNL (4 960 mi)
3. Honolulu HNL – Newark EWR (4 960 mi)
5. Beijing PEK – København CPH (4 476 mi)
5. København CPH – Beijing PEK (4 476 mi)
7. Chicago ORD – Berlin TXL (4 405 mi)

Januar

I januar tok jeg med mamma langt til havs, nærmere bestemt Honolulu på Hawaii. Dette var resultatet av det massive førjulssalget Widerøe kjørte i november 2013. T/r Oslo-Honolulu kom på småpene 3000 NOK per pers.

Det er vel rimelig å si at det var greit å ligge på Waikiki Beach midt i januar, mens Arendal ble begravd i 2 meter snø.

Til Honolulu fløy vi med United Airlines, og vi fløy verdens 3. lengste innenriksrute, nemlig New York til Honolulu. Flytiden var på over 10 timer. Til sammenlikning så tar det i underkant av 7 timer å fly fra New York til Oslo.

Landing i Honolulu

Landing i Honolulu

Flytest: United Airlines – Economy Class – Oslo-New York
Flytest: United Airlines – Economy Plus – New York-Honolulu

Hotelltest: Park Shore Waikiki
Reisebrev fra Hawaii – del 1
Reisebrev fra Hawaii – del 2


Februar

I februar tok jeg (nok en gang) turen til USA, og denne gangen var det for å teste Norwegian og deres Boeing 787 Dreamliner på ruten Oslo-New York. Vi kom oss avgårde kun 30 minutter forsinket, noe som absolutt bør kunne regnes som “on time” i forhold til mange andre forsinkelser det selskapet har opplevd siden oppstarten.

@cecebg flyr rødsnute til New York

CecEBG flyr rødsnute til New York

Mens jeg var i USA, reiste jeg på kryss og tvers av landet for å teste flyselskap og hoteller, og skrev om disse på Bonusfeber.no:

Flyselskap

Norwegian – Economy Class – Oslo-New York
Southwest – Economy Class – New York-Chicago
JetBlue – Economy Class – Chicago-New York
United Airlines – Business Class – New York-San Francisco
Virgin America – Economy Class – San Francisco-Los Angeles
American Airlines – Business Class – Los Angeles-New York
Air Berlin – Business Class – Chicago-Berlin

Hoteller

The Lexington NYC
Hyatt Rosemont Chicago-O’Hare
Sheraton Gateway Los Angeles (LAX)
Courtyard New York Manhattan/Herald Square

 

Mars

I mars dro jeg tilbake til USA, men denne gangen stod 1,5 uke med familieferie på programmet. Jeg dro sammen med mamma og den ene broren min, kusina mi, besteforeldrene mine, og søsteren til morfar. Vi besøkte familie og venner i New York, New Jersey, Pennsylvania og Maryland.

Flytest: SAS – Economy Class – Oslo-New York
Hotelltest: Radisson Martinique on Broadway, New York City

Denne turen sørget også for at jeg fikk testet alle de tre selskapene som flyr direkte mellom Oslo og New York. Derfor laget jeg en sammenliknende test av United, Norwegian og SAS.
Sammenlikning: Hvilket flyselskap er det beste i økonomiklasse fra Oslo til New York?

Utsikt mot Lower Manhattan, fra Top of the Rock (Rockefeller Center)

Utsikt mot Lower Manhattan, fra Top of the Rock (Rockefeller Center)

..fra urban storby, til Amish på den pennsylvanske landsbygd (Lancaster, Pennsylvania)

..fra urban storby, til Amish-livet på den pennsylvanske landsbygd (Lancaster, Pennsylvania)


April

April var en rolig reisemåned for meg, med kun en helgetur til Stockholm.

Hotelltest: Radisson Blu Hotel Uppsala

Fløy selvfølgelig med SAS til og fra Stockholm. Her over Arendal, på vei fra Oslo til Kristiansand

Jeg fløy selvfølgelig med SAS til og fra Stockholm. Her over Arendal, på vei fra Oslo til Kristiansand

 

Mai

Mai var kanskje den mest hektiske reisemåneden i 2014. Den startet med en reise til Singapore og Indonesia, hvor jeg var invitert av Singapore Airlines til å teste deres business class.

Greit med plass hos Singapore Airlines i business. Trengte ikke å slåss om armlenet, for å si det sånn.

Greit med plass hos Singapore Airlines i business. Jeg trengte ikke å slåss om armlenet, for å si det sånn.

Singapore businessklasse

Singapore Airlines businessklasse

Flytest: Singapore Airlines – Business Class – København-Singapore
Flytest: Silk Air – Business Class – Singapore-Lombok
Flytest: Garuda Indonesia – Economy Class – Lombok – Bali – Yogyakarta
Flytest: Silk Air – Economy Class – Yogyakarta-Singapore

Flyplass: Singapore Changi – verdens beste flyplass?
Flyplass: Ambassador Transit Hotel – Singapore Changi

The Oberoi Lombok - femstjerners luksushotell i verdensklasse

The Oberoi Lombok – femstjerners luksushotell i verdensklasse

Hotelltest: The Oberoi Lombok
Hotelltest: Nusa Dua Beach Hotel & Spa, Bali
Hotelltest: Alaya Spa & Resort – Ubud, Bali
Hotelltest: The Ritz-Carlton, Millenia Singapore
Hotellbesøk på Lombok (inkl. Hotel Tugu Lombok og Jeeva Klui Resort Lombok)
Hotellbesøk på Bali (inkl. St. Regis Bali og Alila Hotel Ubud)

Utsikt fra badekaret på rommet mitt hos Ritz-Carlton i Singapore

Utsikt fra badekaret på rommet mitt hos Ritz-Carlton i Singapore

 

Mot slutten av mai, dro det seg til med flere flyreiser. En hel dag fløy jeg mellom Kristiansand og København, sammen med Christian Skjelstad som er flyvert hos Widerøe.

Kaptein Steinar, F/O Christian og CCene Christian og Kate

Kaptein Steinar, F/O Christian og CCene Christian og Kate

Grunnen til dette var at jeg ville se nærmere på hvordan livet som flyvert(inne) faktisk er, og det å være med på jobb en hel dag, gav meg et verdifullt innblikk i hvordan en arbeidsdag kan se ut, for både piloter og cabin crew.

Cockpit hos Widerøe

Cockpit hos Widerøe

To dager senere, gikk turen litt lenger ut i verden, nærmere bestemt Beijing med SAS!

Ble invitert inn i cockpit midtveis mellom Oslo og København, og fikk sitte der resten av turen! Tusen takk til purser og pilotene!

Ble invitert inn i cockpit midtveis mellom Oslo og København, og fikk sitte der resten av turen! Tusen takk til purser og pilotene!

Den kinesiske mur

Den kinesiske mur

 

Juni

I juni var det på nytt tid for å teste livet som flyvertinne, og denne gangen ble jeg med Hilde Christine på jobb i et døgn. Hun er flyvertinne hos SAS og jeg ble med på nattstopp i Alta med henne og resten av crewet. Resten av historien kan du lese her!

Innflyvning til Oslo, etter en flytur fra Alta.

Innflyvning til Oslo, etter en flytur fra Alta.

Selv om jeg for det meste satt stille og rolig på klappsetet i cockpit hele dagen, så må jeg si at jeg faktisk kjente det litt på kroppen. Det å fly så mye som flyvert(inn)er gjør, tar på! Etter turene med Hilde Christine og Christian, har jeg fått et helt nytt syn på yrket cabin crew. Dette er et yrke for helt spesielle mennesker, som takler stress, utfordrende arbeidsmiljø og utviser en ekstrem fleksibilitet, samtidig som sikkerheten alltid er første prioritet. Det er noe jeg tenker litt ekstra over nå, når de spør om jeg har lyst på en kopp kaffe eller noe annet fra vogna. Jeg er alltid påpasselig med å si “Tusen takk” fordi det oppsummerer alt jeg er takknemlig for med kabinbesetningen. De har ansvaret for vårt ve og vel, og står på hodet for at vi som passasjerer skal ha en god opplevelse ombord.


Juli

Da var jeg hjemme og slappet av på brygga.

2014-07-29 12.45.35 HDR…eller tok meg en båttur sammen med kusina mi med Willy Wonka-solbriller.


August

For en spennende måned. Først og fremst, så hadde jeg jo bursdag, noe som ble behørelig feiret sammen med gode venner og familie. Vi spiste krabber, reker og sushi, og dytta i oss bløtkake til vi sprakk.

Et par dager etter bursdagsfeiringen, så tok jeg kofferten under armen og stakk nordover.

Bodø, altså. Forbanna fin innflyvning fra vest, med utsikt mot Landegode.

Bodø, altså. Forbanna fin innflyvning fra vest, med utsikt mot Landegode.

Nye eventyr ventet på meg i Bodø, hvor jeg har begynt å studere eksportmarkedsføring.

SAS inn for landing i Bodø, spottet fra Hunstadtoppen. Saltstraum-broa og Børvasstindan i bakgrunnen

SAS inn for landing i Bodø, spottet fra Hunstadtoppen. Saltstraum-broa og Børvasstindan i bakgrunnen

I august gikk turen også sydover, til Oslo for å delta på et styremøte. Da fløy man selvfølgelig SAS.

LN-RPR tok meg fra Trondheim til Oslo. Muffins Speciale-flight.

LN-RPR tok meg fra Trondheim til Oslo. Muffinsekspress-flight.


September

I september gikk turen til Dubai med Emirates. Jeg var med på første flyvningen fra Oslo til Dubai, og gjengen fra Bonusfeber var spesielt invitert til diverse arrangement i Dubai. Blant annet fikk vi se Emirates Aviation College og Inflight Catering Facility.

Spjut ny 777-300ER, levert kun to uker før første flighten fra Oslo til Dubai.

Spjut ny 777-300ER, levert kun to uker før første flighten fra Oslo til Dubai.

Her skulle jeg linket til en trip report om Emirates i økonomiklasse. Men hey, den har jeg ikke skrevet ferdig enda, så du får vente i spenning. Jeg kan jo si såpass at turen bak i balja var veldig bra, og antakelig den beste økonomiklassen jeg har prøvd på langdistanse.

God stemning i de bakre gemakker. GT og hvitvin gjorde situasjonen svært så overkommelig, blandet med en hyggelig setenabo som flyr Boeing 737!

God stemning i de bakre gemakker. GT og hvitvin gjorde situasjonen svært så overkommelig, blandet med en hyggelig setenabo som flyr Boeing 737!

Det som også var på programmet, var en sinnnnsyyykt bra fest på Park Hyatt Dubai. Den var så bra, at jeg bestemte meg for å ikke reise hjem, sånn helt med det første.

Så jeg fløy heller hjem med Lufthansa i economy. En billett som ble bestilt 05.30 norsk tid, med EB-poeng.

Ikke helt etter planen, men, sånn kan det gå.

Litt sliten på vei hjem. Dette er economy lav ombord på en utslitt A340 hos Lufthansen

Dette er en utslitt jente, i  economy lavatory, ombord på en like utslitt A340 hos Lufthansen

Men jeg kom meg altså hjem til Bodø, kun 18 timer forsinket.

Litt senere i september, dro jeg til Oslo for å delta på Ungdommens Europakonferanse i regi av Europeisk Ungdom. Det var en lærerik og interessant helg. Bodde for “enkelthets skyld” på Radisson Blu Airport Hotel OSL, men det var egentlig fint, for der fikk jeg en nydelig juniorsuite!

IMG_8522

Hjem fra Oslo, fikk jeg fly SAS First Class, takket være en superhyggelig kaptein (og litt ombooking av billetter)

IMG_8607

Når jeg tenker etter, så har jeg vel egentlig vært mer i Oslo enn i Bodø i høst, for etter kun et par dager i Bodø, så gikk turen sørover igjen, og denne gangen skulle jeg på høstferie i Arendal. Første etappe var med SAS fra Bodø til Oslo, og der var det som vanlig full Hollywood Treatment.

SuperFrokost (TM)

SuperFrokost (TM)

Etter en uke på Sørlandet og turer i fjellet i Telemark, fløy jeg nok en gang nordover, OSL-BOO var siste flytur i september.

Hello, Bodø

Hello, Bodø

 

Oktober

Oktober inneholdt ingen reiseaktivitet, så jeg brukte tiden på å bli litt bedre kjent med Bodø, og gå på forelesninger (tror jeg.)

 

November

Oj, oj, oj! November var en Hollywood-måned uten sidestykke. Jeg reiste til Chicago sammen med Hilde Christine og turen startet for min del med BOO-OSL (selvfølgelig) med Alexander som flyvert!

"You had me at hello" står det på smile badgen til Alexander. Aldri før har vel det vært mer passende. Hei, hei!

“You had me at hello” står det på smile badgen til Alexander. Aldri før har vel det vært mer passende. Hei, hei!

I Chicago stod julegavehandling (for det meste til oss selv) på programmet, samt en tur til selfie-heaven; The Bean i Millenium park.

Selfie i "bønna"

Selfie i “bønna”

Etter å ha vært liiiiitt hjemme i Bodø, og avgitt en eksamen, så dro jeg (nok en gang) til Oslo for å delta på årsmøtet og julebordet til Foreningen Flyprat.

Noe sliten, møtte jeg opp på Gardermoen neste dag, i det minste tidsnok til avgang, men formen var vel heller på den litt slitne siden.

Jeg fikk derfor medlidenhetskuler fra Lindt og hyggelig beskjed ombord fra crewet:

SAS
Symbolsk nok, ble både sjokoladekuler og servietten servert i en spypose.

Desember

Bodø flyplass pyntet til jul

Bodø flyplass pyntet til jul

Etter å ha skrevet de to siste eksamenene, kunne jeg torsdag 11.desember sette meg på et Widerøe-fly fra Bodø til Bergen.

Bergen?

Bergen….?

BERGEN?!?!

Ja, man kommer jo ikke frem sånn helt uten Widerøe😉

Widerøe-selfie. Den gul-glødende bebyggelsen langt der nede, er Bodø. Mitt nye hjemsted som jeg digger. Selv om det er litt mørkt nå om vinteren.

Widerøe-selfie. Den gul-glødende bebyggelsen langt der nede, er Bodø. Mitt nye hjemsted som jeg digger. Selv om det er litt mørkt nå om vinteren.

Fra Bergen gikk turen videre med enda en grønn Dash fra Widerøe, og noen minutter over 11 på kvelden, 11.desember, landet jeg trygt og godt på sørlandsk grunn, på Kristiansand lufthavn Kjevik.

På årets siste tur, så er det blitt en liten personlig tradisjon å ha med en liten gave til crewet. I år ble det både julekort, julegodteri og klementiner til de super-hyggelige folkene i Widerøe!

WF

Tusen takk til alle dere som har fulgt meg gjennom årets reiser. Takk for hyggelige tilbakemeldinger på hotell- og flytester. Det er slikt som gjør det verdt å legge ned masse tid og energi på å skrive gode rapporter. Jeg håper jeg kan fortsette med det også i 2015, selv om reiseaktiviteten er noe mer begrenset nå grunnet studier.

Tusen takk til alle dere jeg har blitt kjent med på mine reiser i løpet av året. Dere er gullverdt, alle som en. En særlig takk vil jeg rette til Christian Skjelstad, flyvert i Widerøe, og Hilde Christine Sørå, flyvertinne i SAS, som begge tok så godt i mot meg da jeg fikk bli med på deres respektive arbeidsplasser! Dere er begge stjerneeksempler på hvordan et besetningsmedlem ombord i fly, bør og skal være. Widerøe og SAS er heldige som har dere som ansatte.

Med ønske om en god jul og et godt nytt år.
Jeg håper 2015 vil bringe mange fine, nye minner!

Posted on December 15, 2014, in travel. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

