Et lite innlegg i homofili-debatten

Dette leserinnlegget er oversendt Agderposten. Og mens “vi venter” på publisering, kan du som leser bloggen min, kose deg med mine ytringer.
 
God jul!
 
The following text is an article written in Norwegian, and sent to a Norwegian newspaper for publishing. Feel free to use Google Translate to read it!🙂
 
Merry Christmas!
 
Cecilie
 
Image

Jeg kunne i Agderpostens 18.desember-utgave lese med stor forskrekkelse den pensjonerte presten Gerhard Woie, skrive i positive ordlag om Jan Olav Olsens syn på homofilt ekteskap. Det er neimen ikke ofte jeg føler for å debattere mot presteskapet men her kunne jeg ikke la ting forbli usagt.

Jeg er kristen selv, og tror på Jesus, bare for å ha klarert det først som sist. Det jeg misliker sterkt er enkelte kristnes evne til å drive “shopping” med hvilke tanker og ideer Bibelen leverer, og som de velger å følge. De som er i mot at homofile skal få gifte seg, argumenterer ofte vagt med at “Det står i Bibelen.” (For det gjør det jo også, i 3. Mosebok 18/22) Men det er mye annet som også står i Bibelen.

2. Mosebok (21/7) sier at det er greit å selge datteren sin som slave. Dette er noe vi har gått bort i fra i vårt moderne samfunn.

I 3. Mosebok (25/44) står det at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er
kjøpt i et naboland. Stakkars svensker.

I 3. Mosebok (1/10) står det at man ikke skal spise skalldyr. Her er det vel opptil flere sørlendinger, prester også, som synder hver sommer ombord i båtene sine med reker og krabber. For ikke å snakke om havets kardinaler om høsten!

I 3. Mosebok (21/20) står det klart at man ikke kan nærme seg Guds alter dersom synet er dårlig. Kirkebenkene er vel tomme nok som de er, så man bør vel ikke begynne å diskriminere basert på synet?

For en måneds tid siden klippet jeg meg kort. Jeg gikk fra lange lyse krøller til kort på sidene og litt lengde på toppen av hodet. Dessverre for meg så er det tydelig en synd i følge 3. Mosebok (19/27)

Bestefaren min eier et lite småbruk. Han synder mot 3. Mosebok (19/19) fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. I samme tekst står det også at man ikke skal bære klesplagg vevd av to ulike stoff. Ooops, her sitter jeg i en genser laget av polyester og bomull.

Mange har i dag en dum uvane for å banne i dagligtalen, meg selv inkludert. Er det en rimelig straff at hele Arendals befolkning møtes for å steine de som misbruker Guds ord, slik det står skrevet i 3. Mosebok (24/11-16)?

Felles for alle disse lovene er at de er fra det Gamle Testamentet. Lovene i det Gamle Testamentet var lagt frem av Gud som reglene hebreerne måtte følge for å være rettferdige, for å sone for synden fra Adam og Eva og for å komme til Himmelen.

I følge kristen tro, kom Jesus fra Himmelen som Guds sønn og døde på korset for å tilgi oss våre synder. Hans offer på korset var ment som den ultimate gjerning som ville fri oss fra de gamle lovene og gi oss innpass i Himmelen ved å leve etter hans eksempel. Dette er derfor kristne ikke trenger å omskjære sønnene sine, ofre dyr eller la håret gro, eller noen av de andre lovene jeg har nevnt fra 2. og 3. Mosebok.

Når kristne da gjengir lovene fra Mosebøkene som Guds lover og de sier at dette er lover og regler vi må følge fordi det er hva Gud eller Jesus vil at vi skal, så er det de egentlig sier som kristne at Jesus’ offer på korset ikke gjelder. Han døde forgjeves fordi du tror vi fortsatt skal følge gamle lover. Det du da impliserer, som god kristen, er at Guds eller Jesus’ plan for din frelse ikke er bra nok for deg.

Det står mye rart om synd og homofile i det Gamle Testamentet. Vi som protestantiske kristne, tror på lovene i det Nye Testamentet. De gamle lovene fra Mosebøkene døde Jesus på korset for at vi skulle slippe å leve etter. Når man argumenterer mot homofilt ekteskap med Bibelen som “bevis”, driver man “shopping” etter de ideer og tanker man liker fra Bibelen hvis man kaller de andre lovene i 2.- og 3. Mosebok for irrelevante eller utdaterte. Slaveri er forbudt i Norge, og polyester og bomullsgensere selges uten restriksjoner på det åpne marked.

Jeg sier ikke at man skal kunne stå for alt som står i Bibelen, og jeg respekterer at andre er i mot homofilt ekteskap. Jeg ønsker bare om at man tenker seg litt om før man drar Bibelen inn i diskusjonen om homofili.

Julens budskap er et budskap om kjærlighet. Kjærlighet til hverandre, som venner, familie, kjærester og ektefeller. La oss derfor huske på det som står skrevet i Paulus’  første brev til korinterne, kapittel 13, vers 13:
“Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten.”

Med ønske om en fortsatt god jul. Det er flott at vi kan feire Jesus fødsel, vår frelser som aldri hadde et vondt ord å si om homofile.

Cecilie Larsen
Leder, Arendal Unge Høyre

Posted on December 20, 2013, in blog and tagged , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: