Den siste tiden

Oj, ser jeg har vært ekstremt klein til å oppdatere denne bloggen. Slik må det bare bli når dagene blir lange og nattesøvnen minimal. Slik er det bare. Skal komme med en liten oppdatering nå over hva som har skjedd den siste tiden.

Til tirsdag har jeg stage check 1, som er den første nivåeksamen av totalt 5 i Private/instrument pilot programmet. Jeg har gjennomført 13 leksjoner, hvor 3 av dem har vært i Cirrus SR-20, 2 ground brief og resten simulatortrening. I dag hadde jeg den tredje og siste flighten før stage check eksamen til tirsdag og det gikk veldig bra. Simulatortreningen hjelper virkelig med tanke på å få prosedyrene og manøvrene til å sitte, slik at når jeg kommer meg i flyet, er det bare å gjøre akkurat slik man har gjort i simulatoren, bare at nå kjenner man kreftene på kroppen i tillegg.🙂

I dag hadde jeg som sagt flight nummer 3. Flyet var registreringsnummer N488DA og vi tok av mot vest fra bane 27C fra Sanford International Airport. Jeg gjorde take off helt alene, noe som var sykt artig. Rotation speed er 67 knop, og etter lift off, pitchet jeg for beste climb rate. Vi fløy i 4500 fots høyde mot Lake Apopka, som er rett vest for Orlando ca. Det gjorde vi manøvre som stall, slow flight og unusual attitude. Etter det, descended jeg ned til 1100 fot og vi gjorde ground reference maneuvers (turns around a point, rectangular course og s-turns) Fikk til de sånn rimelig bra. Vi fløy tilbake til Sanford og via the Jessup Arrival kom vi oss ned i traffic pattern til 27L hvor jeg gjorde en go around, etter at instruktøren sa til meg at rullebanen var full av buffaloes. Haha. Det finnes vel egentlig ikke buffaloes i Florida, men noe må man jo si for å simulere en go around. Fikk det bra til. Gjorde en runde i trafikk mønsteret før jeg ble “cleared for landing, 27C” Gjorde en veldig fin approach, men pga crosswind, driftet jeg mot venstre fra centerline av rullebanen, så instruktøren min gjorde de nødvendige justeringene for å lande på centerline. Jeg takset tilbake til Aerosim rampen og parkerte. Helt perfekt. Jeg fikk topp karakter av instruktøren min, fordi parkeringen min var helt perfekt. Legger ved et bilde.

Right on!

Hmm. så ja, slik går nu dagan. Var i Nebraska forrige helg og feiret Thanksgiving sammen med vertsfamilien min. Veldig hyggelig. Denne helgen blir det lesing frem til muntlig eksamen før praktisk eksamen (stage check 1) på tirsdag. Godt det ikke er meldt så fantastisk vær, så jeg faktisk kan rettferdiggjøre det å sitte inne og lese.

Tro det eller ei, men litt julestemning har jeg fått. Jeg har kjøpt meg juletre fra Walmart som jeg har pyntet med glitter og røde og sølvfargede kuler. Veldig koselig å ha det i stua. Har også sjokoladekalender som jeg har begynt å spise av🙂 I dag kjøpte jeg julegaver til brødrene mine, så nå gjenstår det å finne noe til mamma og pappa, før jeg fornøyd kan sette meg på Icelandair-flighten fra Orlando til Oslo via Reykjavik 22.desember🙂

Nu er klokken blitt så meget at mine øyelokk tvangslukkes hvert øyeblikk. Håper alle har det bra hjemme, jeg koser meg hver dag. Flyving er så artig, det skulle vært forbudt å ikke like det😀

God natt, og god helg!

– Cecilie

Posted on December 4, 2010, in blog. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

