Ja til offentlig drikking!

113 mennesker er til nå i år tatt for offentlig drikking. Og det er bare i Bergen, Trondheim og Oslo, byer med over en million innbyggere totalt sett. Det er noe i meg som sier at det er flere enn kun 62 mennesker i Oslo som har drukket alkohol i det offentlige rom til nå i år.

Les artikkelen fra VGNett her!

Jeg er helt klart for å fjerne forbudet mot offentlig nytelse av alkhyler i det offentlige rom. En ting er at politiet ikke har ressurser til å håndheve loven, og at de da skal “forfølge” privatpersoner som kun er ute i parken eller i andre offentlige områder  for å nye litt alkohol. En annen ting er at offentlig drikking ikke er så farlig. Jeg kom hjem fra Berlin forrige uke, hvor folk drikker alkohol offentlig som den største selvfølgelighet. De tyske vennene mine ble rett og slett forskrekket og stilte seg sterkt undrende til HVORFOR vi har et forbud mot offentlig drikking. I Berlin, en by med 3,4 millioner mennesker, er det mange som tilbringer kveldene særlig i sommerhalvåret, i parker og på andre offentlige områder, med noe godt i koppen, sammen med venner og så videre. Selv deltok jeg (med stor glede og innlevelse – men nok om det) i denne aktiviteten – som, hvis hadde blitt bedrevet i Kongeriket Norge, gjort meg til en kriminell. Jeg ser ikke noe kriminelt med å drikke i offentligheten. Det er et produkt som selges legalt på markedet. Vi får jo lov å drikke brus offentlig, sist jeg sjekket. Selv om alkohol er et rusmiddel, tror jeg faktisk de fleste klarer å oppføre seg, selv i beruset tilstand. De som ikke klarer det, hadde ikke klart å beherske seg i edru tilstand, heller.

I Berlin satt vi da i en park en kveld, og nøt alkoholens fordeler. I tillegg til oss, var det nok omlag 500-600 andre mennesker som bedrev samme aktivitet. Det var absolutt ikke noe bråk, alt gikk veldig rolig for seg, og de fleste ryddet også opp etter seg! Ikke verst. Jeg vil dog ikke får noen “amerikanske tilstander” med dobbelt moralen og brown paper bags. La oss være litt ærlige mot oss selv  – en øl med en brown paper bag rundt seg, er fortsatt en øl, bare ikke like stilfull!

Jeg antar det jeg prøver å si er at forbudslinjen har absolutt IKKE noe godt for seg, og jeg sier som så mange andre i Unge Høyre: Jeg vil nyte pilsen min ute i Guds frie natur! Skål!

Posted on July 25, 2010, in blog. Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. Er det ikke snodig at vi ser så mange dritings nordmenn her – og i utlandet… men når vi er i utlandet, hvor de har vin og sprit til salgs i dagligvareforretninger, så ser vi fremdeles kun fulle nordmenn… i alle fall ALDRI lokalbefolkningen😯 Kan det ha noe med alkoholpolitikken å gjøre… en slags underbevisst protest mot å bli nekta noe som resten av verden ikke anser som et stort problem…?

  2. Fortsetter Norge med denne politikken, vill det bli borgerkrig hær til lands, vi lever i et kommunistiskt land.

  3. Før du skrev dette innlegget burde du spurt deg selv hvorfor det KUN er tatt 113 mennesker, av en million.

    Politiet går nemlig ikke i parker og straffer de som nyter en øl i parken, eller de som er på byen en sen lørdagskveld.
    Denne regelen eksisterer og vil eksistere slik at politiet kan fjerne berusede personer som drikker offentlig, personer som er til bry for resten av samfunnet.

    En alkoholiker som sitter og drikker øl på Tbanen foran en hel barnehage kl 12 på dagen, er et godt eksempel på hvorfor denne loven ikke bør fjernes.

    • Nei, men skal vi ikke ha likhet for loven da? Skal vi differensiere mennesker på bakgrunn av hva noen mener om andres oppførsel? Det er rett og slett dypt urettferdig, og det er ikke et slik samfunn vi vil ha.

      Nei, det kan godt hende det du sier at politiet ikke straffeforfølger mennesker som nyter en pils i en park, men i forhold til loven er det en ulovlig handling. Det politiet da viser er at de er klar over at loven finnes, men velger å ikke håndheve den. Det tror jeg vil sende uheldige ringvirkninger.
      Derfor ville det beste være å la folk få nyte alkohol på offentlige steder, og så får heller “alkisene” få et ordentlig rehab-tilbud!

  1. Pingback: 2010 in review | Cecilie – en kommende pilot

Leave a Reply

