Charterturer og velferdsstaten

Det er ikke så mye jeg funderer over, men av og til får jeg noen “lyse” ideer som jeg føler jeg må dele med omverdenen. Da jeg satt ved frokostbordet i dag, og kikket i avisen, tenkte jeg over noe som stod på den aller siste siden i lokalavisen. Liksom tabloidaviser, har min lokalavis værmeldingen på bakerste side. Først slenger jeg blikket over min egen by, og værutsiktene for uken (som forøvrig var særdeles gode) for deretter å bevege pupillene ned mot det lokalavisen min beskriver som “Turistbyer”. Jaha, tenker jeg, det er de færreste av de byene jeg har tilbragt som turist, faktisk bare en av de totalt noen-og-tyve opplistede byene. Lokalavisen min har tradisjonelt sett vært en venstrevridd avis, og det fikk meg til å tenke: “Er dette sosialdemokratenes måte å få sluset folk gjennom livet, ikke bare fra vugge til grav, men også på ferie?”

Jeg ser flere likhetstrekk mellom charterturer og velferdsstaten. Begge er umåtelig harry. Dessuten handler begge deler om å dulle og lalle folk fra start til slutt, det være starten på livet eller en ukes ferie, til slutten av livet eller endt ferie med kofferten full av souvenirer, og andre rariteter. I tillegg er resultatet av de to nokså likt også: en ender opp som en skadet, rød sjel. På charterturer resulterer det som oftest i solbrenthet og en beyond-me hangover, mens velferdsstaten omgjør individer til røde kollektiver i en politisk sammenheng.

Charterturer har allikevel noe velferdsstaten ikke i like stor grad kan tilby, nemlig valgfrihet. Når du reiser på chartertur, har du som oftest fått muligheten til å velge å booke transport og opphold, sammen eller hver for seg. Velferdsstaten legger opp til lite valgfrihet for brukerne, noe som er en svakhet og en krenkelse av personlig integritet. Charterturer er som oftest billige, og som det meste her i verden, så får du det du betaler for. Det samme kan vel ikke sies om velferdsstaten. Den er dyr i drift, og på mange områder betyr ikke nødvendigvis mer penger, bedre tilbud. Det er jo bare å se på helsesektoren, hvor helsekøene har økt med den rød-grønneregjeringen, selv om de har bevilget mer penger til helseforetakene. Merkelig, er det ikke?

Selv har jeg kun vært på en chartertur. Jeg var 13 år gammel, og visste ikke bedre. Turen gikk til Kreta med MyTravel og Star Tour. Trangt var det på flyet, der jeg satt i en tre-seter med mine to brødre, og spiste kjöttbullar från Sverige, og hørte på musikk fra min bærbare kassettspiller. Siden den gang har jeg heller valgt å bruke litt mer penger på transport og opphold, for å få et litt bedre tilbud.

Seat pitch’en er som kjent ikke den beste på charterfly.

Jeg må si jeg faktisk synes litt synd på de som ikke får opplevd andre byer og steder enn de stedene min lokalavis lister opp som “turistbyer”. Hvis noen ikke helt vet hva de skal gjøre i sommer, er det bare å kontakte meg, jeg har flere forslag til steder som er verdt og reise, som ikke nødvendigvis inneholder barer drevet av lugubre menn med overdrevet mye hår på brystkassen, eller strender som opererer som et sted hvor fyllesyke skandinavier kan sove ut rusen.

Dette er hva noen forbinder med ferie. Herregud.

Charterturer er stort sett som velferdsstaten. Du blir sluset gjennom turen, stappet i en trang og folksom metallkasse hvor alle klapper når piloten har gjort jobben sin, som han uansett er trent for å gjøre. Underveis blir du underholdt av berusede mennesker, som i stedet for å bli fratatt flaska, blir servert mer, slik at selskapet tjener mer. Du spiser vond mat, men har igrunnen ikke noe annet valg enn å håpe at de 4 timene går fortere enn noe annet, for tanken av å tilbringe et sekund mer enn nødvendig i en sildeboks, er langt fra fristende.

Kort oppsummert er velferdsstaten harry. Akkurat som charterturer. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd charterturer var et offentlig tiltak som planlegger og gjennomfører ferier for hvermannsen, i god sosialdemokratisk ånd.

Posted on June 2, 2010, in blog. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

