AF447 ulykken

Sakset fra http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544170

“...på en pressekonferanse onsdag sa Brasils forsvarsminister Nelson Jobim at funnet av en lang oljeflekk i Atlanterhavet tyder på at det ikke har vært noen eksplosjon eller brann på Air France-flyet. Han sier høyoktan-drivstoff ville ha tatt fyr og brent opp om det hadde vært en eksplosjon eller brann før flyet styrtet.

Da er det jo bare synd at Brasils forsvarsminister Jobim ikke vet at jet-fuel (A-1) som er drivstoffet til denne Airbus A332’en, ikke er noe høyoktan-drivstoff. Tenntemperaturen til A-1 er 210 grader Celcius, og frysepunktet er -47 grader Celcius. Med høyoktan-drivstoff mener jeg et type drivstoff som har et høyt oktan nummer, som f.eks Blyfri 95 eller 98 – hvor nittifem og nittåtte representerer oktannummeret. Desto høyere oktannunmmeret er, desto mer antennelig er det. A-1 har lavere oktannummer, og har en høyere tenningstemperatur. Når du tenker på det, så er jo 210 grader celcius ikke spesielt mye, du har sikkert stekt noe i ovnen på den temperaturen.

F-GZCP

F-GZCP, den forulykkede Airbus 330-203 maskinen fra Air France (c/n 660)

Jeg er nesten overbevist om at denne ulykken dreier seg om et terrorangrep. Det nevnes i flere medier at det var transponder signalet fra flyet som forsvant, noe som også gjaldt for angrepene 11.september 2001. Det gjør at flyet blir å regne som usynlig for vanlige ATC radarer.

Hva mener du er årsaken til ulykken?

Posted on June 4, 2009, in aviation. Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. Syns hele situasjonen er litt småskummel jeg da.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: